Een goede sfeer in de klas lijkt soms een ongrijpbaar proces. Ondanks goede gesprekken en duidelijke afspraken kan de sfeer, net als het Nederlands weer, van het ene op het andere moment ineens omslaan.
Soms om iets leuks en soms helemaal uit het niets ontstaat het onrust en treed er een domino effect op, waarbij zelfs de rustigste kinderen druk gaan doen en onaanspreekbaar worden. Het geeft je een gevoel van machteloosheid. Hoe hou je grip op de sfeer in de klas?
Pedagogisch klimaat en goede sfeer
Om een goede sfeer in de klas te kunnen creëren moet je verder kunnen kijken, dieper en breder dan de klassenregels en ‘het weer’ op dat moment. Een karakter-gedreven pedagogisch klimaat zorgt voor een stabiele en te handhaven klassenklimaat. Het geeft jou inzicht in handeling, gedrag en emoties van je leerlingen. Je kunt een duurzame sfeer in de klas bevorderen waarin onderlinge relaties verbeteren en verantwoordelijkheidsbesef groeit.
Wil jij ook een duurzame sfeer in de klas?
Ik wil je graag vragen om je (opnieuw) te verdiepen in Emotionele intelligentie. Als je het vroeg in het jaar introduceert, verzeker je de goede sfeer in je klas. Bovendien bespaar je iedere week uren die anders besteed moeten worden aan gedrags- en leerproblemen van de leerlingen. Maar het is nooit te laat om mee te beginnen. Je kunt vandaag al mee beginnen!
Iedere dag ondergaan we een reeks aan emoties met allemaal een boodschap. Sommige zijn positief, anderen negatief. Emoties geven zin aan het leven. Ze verbinden ons met anderen. Emoties hebben effect op ons gedrag en hoe we interacties hebben met anderen.
Ze zijn als de (innerlijke) weeromstandigheden ze zijn niet definitief, ze komen en ze gaan. Maar ze beïnvloeden hoe we waarnemen en reageren, op gewone aangelegenheden maar ook op de uitdagingen in het leven.
Kinderen moeten aanleren dat je bij een bewolkte of stoormachtige innerlijk weer -op gespannen situaties- altijd de mogelijkheid hebt om anders/ beter te reageren, op een manier die beter is voor jezelf en ook de anderen. Ik weet het, het klinkt allemaal vanzelfsprekend. Maar ga even bij jezelf na, wat voor tool gebruik jij om in bewolkte of stoormachtige momenten 'goed' te kunnen reageren? Welke instrumenten of tools heb jij de kinderen aangeleerd om hun innerlijke weeromstandigheden te begrijpen en mee om te kunnen gaan?
Als ik met leerkrachten of ouders spreek, kunnen ze vaak niet een concrete tool noemen waar ze met zekerheid weten dat het werkt. Maar ze verwachten van hun leerlingen en kinderen dat ze het wel kunnen.. Gek he!
Goede sfeer met Hart intelligentie
Ik gebruik zelf HeartMath tools hiervoor, wat ik jou ook absoluut kan aanraden! Want het is de meest recente weteschapelijke aanpak, met gedegen en duidelijke uitleg. Kinderen vinden het geweldig! Het essentie is het leren reguleren van emoties. HeartMath wilde graag hun wetenschapelijke tools voor iedereen zichtbaar en begrijpelijk te maken, zo ontwikkelden ze biofeedback-apparatuur. Zo kunnen de kinderen gelijk op scherm zien wat ze doen en welke invloed het heeft.
Ze leren met HeartMath hartcoherentie-technieken voor herkennen van emoties en stressregulatie. Behalve de beter sfeer in de klas, zijn er zelfs ook succesvolle resultaten behaald bij kinderen met leerachterstanden, faalangst, woedeaanvallen en ADHD. Omdat het kinderen helpt het bij hun zelfcontrole. Ook voor jezelf is het belengerijk om te leren hoe je destructieve stresspatronen, veroorzaakt door bewuste en onbewuste emoties, kan oplossen en veerkracht opbouwen.
Kortom hoewel we niet kunnen controleren wat er in onze externe omgeving gebeurd, we kunnen wel aanleren om onze gevoelens en reacties erop te overwegen en zorgvuldig te kiezen. Deze kennis geeft zowel jou als kinderen de basis voor een betere sfeer in de klas.
Nog meer tips voor een goede sfeer in de klas:
Ik merk dat klassenregels ook een basis vormen voor goede sfeer.. Hoe zijn jouw klassenregels opgesteld eigenlijk? Ik heb 3 tips voor simpele klassenregels die echt werken. Het is al meer dan 3000keer bekeken, ik weet zeker dat jij daar ook inspiratie uit kan halen.
Ook in mijn blogs kan je tips vinden over:
- Drie tips voor betere sfeer in de klas
- Zes tips van de leerlingen voor orde in de klas
- Niet praten over pesten!
- Geen orde in de klas met 28 baasjes
- Wijs met je hart; een een filmpje van mijn collega over Heartmath op school
Als je verdieping zoekt, kun je met mijn online zelfstudie modules zelf thuis aan de slag gaan. Als je op school werkt kun je ook al mijn online trainingen met je professionaliseringsbudget laten vergoeden. Dus het kost je niks, alleen investering van tijd in jezelf. Maak die tijd vrij, want het levert je later veel tijd op en plezier.
Veel succes met bouwen aan goede sfeer in je klas.
Heb je een vraag of wil je iets delen? Leuk! Je kunt helemaal onderaan de pagina een bericht achterlaten.