#1 meest voorkomende fout in de klas!
3 september 2021 

#1 meest voorkomende fout in de klas!

Ik hoef jou niet uit te leggen, hoe bepalend maand september is voor de sfeer van het rest van het jaar in je klas!

In de zooms vóór de zomer vroeg ik steeds aanwezige leerkrachten, wat ze in komende schooljaar anders willen aanpakken. Dat werden openhartig en soms hilarisch gesprekken en het leverde 10talen kleine en grote missers op. We hebben nu een 10 veel voorkomende dingen die we vergeten aan het begin van het schooljaar!  In het volgende grtis webinar ga ik ze met je delen. Met natuurlijk ook praktische tips om ze te kunnen voorkomen dit schooljaar!

Nu je aan het opstarten bent, wil ik alvast de nr #1 met je delen.

Wij zijn van patronen. Voor alles wat we doen, eten, lopen, denken en ook lesgeven, hebben we onze eigen patronen. Soms ben je er van bewust en soms helemaal niet. Soms weet je dat je het anders wil doen. Je besluit dat je het volgende jaar echt anders gaat aanpakken. Het schooljaar begint en je wordt er ingezogen. Voordat je weet vliegen weer de weken voorbij. Ik hoef jou natuurlijk niet uit te leggen, hoe bepalend maand september is voor de sfeer van het rest van het jaar in je klas!

Je wilt een basis leggen voor een goede relatie en bouwen aan een gezonde groepsdynamiek. Daarom besteed je veel aandacht aan duidelijkheid over wat jullie gaan doen en hoe jullie het beste samen gaan doen. Laat dat nou de eerste misser zijn!

De #1 misser is: Beginnen met wat we gaan doen en hoe we het samen gaan doen

Natuurlijk is het erg belangrijk maar vaak hebben we de neiging om te verdwalen in het uitleggen van WAT en HOE. Terwijl de enige essentiële antwoord die ze nodig hebben, is eigenlijk is eigenlijk het toelichting van het WAAROM.  “Waarom zijn we op school?”

Waarom moeten kinderen eigenlijk naar school? Omdat de ouders het willen? Omdat jij ze zit op te wachten? Waarom?

De aller belangrijkste dat je wilt is dat je leerlingen bereid zijn om naar jou en de andere leerlingen echt te luistern, gemotiveerd zijn om een groep te vormen, toegewijd zijn om zich aan de regels te houden en een leergierige en open houding hebben. Dat bereik je alleen als je ze een overtuigend reden geeft, waarom ze daar zijn!

De waaromvragen laten ons nadenken over onze diepe redenen en overtuigingen. Als je jouw leerlingen helpt om een gezamenlijk antwoord te formulieren voor waarom ze naar school komen, dan wakker je hun intrinsieke motivatie om deel uit te maken van jouw klas.

Een gezamenlijke doel zorgt bovendien voor een gevoel van verbondenheid. Dan pas kun je samen gaan kijken naar hoe en wat van samenzijn.

5x Waarom methode

Om een groep te kunnen helpen om gezamenlijke overtuigingen aan te boren, is het regel dat je minimaal 5x doorvraagt met “waarom”. Dus begeleid je klas met weder-waarom-vragen totdat ze zelf een motiverende antwoord kunnen formulieren. Je zult direct een verschil merken. Een positieve en energieke sfeer in je klas.

Ik weet uit mijn eigen ervaring dat dit antwoord, mits gezamenlijk geformuleerd, het verschil van dag en nacht kan maken in het sfeer van de klas! Iedere jaar opnieuw sta ik daarvan versteld. Daarom deel ik het ook graag met jou. Doe dit jaar ook mee! Hoe pak je het aan?

Tips voor “Waarom naar school” in jouw klas

1)    Ik kan je inspireren met een voorbeeld van vragen die ik dan stel. Ik gebruik 5x Waarom methode om klassenregels op te stellen.

2)    Het zal je enorm helpen als je op papier fictief dit gesprek gaat voeren met je leerlingen. Schrijf alle mogelijk antwoorden op die zij waarschijnlijk zullen oproepen. Kijk op papier hoe je creatief daarmee om kunt gaan. Zorg erover dat je minimaal 5x met waarom doorvraagt.

3)    In dit soort activiteiten waarin je harten wilt bereiken om te verbinden, is jouw houding erg bepalend voor het diepgang van het gesprek. Jouw nieuwsgierige, open en oprechte houding geef de leerlingen de ruimte en veiligheid om hun overtuigingen met jou eerlijk te delen. Geef ze alle ruimte, laat lange stiltes vallen, vraag nog eens, oh, wil je dat echt?”… “waarom wil je dat eigenlijk?”.. “Ik ben benieuwd waarom je dat belangrijk vindt?”….

Geniet dan volop van de openhartige, verbindende gesprek met je leerlingen!

4 )   Heb je nog vragen? neem je vragen mee naar het gratis webinar. Ik ben nu al benieuwd naar de ervaringen die dan gedeeld worden!

 

De tweede fundamentele vraag

Nu je samen een antwoord hebt geformuleerd op waarom kinderen naar school komen, is de tweede belangrijkste vraag

“Waarom ben jij daar?”

Heb jij weleens de tijd genomen om ze te vertellen WAAROM jij voor de klas staat?

De basis van rust en orde in de klas begint met ‘vertrouwen'. De eerste stap daarvoor is dat leerlingen duidelijk weten wie jij bent, waarom je voor de klas staat, wat jouw waarden zijn en in welke opzichten ze echt op jou kunnen rekenen.

Vertrouwen is een actieve werkwoord. Vertrouwen is niet alleen wat je op hoopt of waar je in gelooft, maar vooral wat je doet. Door het te doen, ben je betrouwbaar. Dus neem de tijd en vertel ze waarom jij les wilt geven. Vraag of zij een idee hebben waarom jij voor de klas staat.

Vertel ze een persoonlijke eerlijke verhaal, over waarom heb je gekozen om docent te worden? Vertel over je missers, twijfels, uitdagingen maar ook over je gouden momenten en waaruit je energie uithaalt om leerkracht te blijven. Vertel hoe jij dat je iedere jaar probeert te leren om nog beter te worden, dat je dat ook van hun verwacht. Je kunt ook aan het eind je klas vragen “Wat verwacht jullie van mij? “

Dit soort gesprekken leggen de basis voor een goede relatie en groepsdynamiek in je klas. Bovendien geven ze jou ontzettend waardevolle beeld over wat er in dit verband in de hoofden van je leerlingen speelt.

 

𝐃𝐢𝐭 𝐰𝐚𝐬 𝐧𝐫 #𝟏 𝐯𝐚𝐧 10 veel voorkomende dingen die we vergeten aan het begin van het schooljaar!
𝐁𝐞𝐧 𝐣𝐞 𝐛𝐞𝐧𝐢𝐞𝐮𝐰𝐝 𝐧𝐚𝐚𝐫 𝐝𝐞 #2 𝐭𝐨𝐭 𝐞𝐧 𝐦𝐞𝐭 #𝟏𝟎?   𝐒𝐜𝐡𝐫𝐢𝐣𝐟 𝐣𝐞 𝐡𝐢𝐞𝐫 𝐢𝐧 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐝𝐞 𝐠𝐫𝐚𝐭𝐢𝐬 𝐰𝐞𝐛𝐢𝐧𝐚𝐫!
Over de schrijver

Ik ben opgegroeid in chaos met grote C. Daarom ben ik keer op keer getuige geweest van drastische. soms pijnlijk en altijd onbegrijpelijke keuzes die mensen kunnen maken! Zo werd “Waarom gedragen we ons zoals we ons gedragen?” mijn levensvraag. Nu 30 jaar later, na talloze studies, trainingen, boeken, toepassen en uitproberen, kan ik het omvatten! Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld… dit kun jij ook!

Reactie plaatsen

Wacht! als je niet uitkijkt, blijf je maar lezen.. Kom nu in Actie!

arrow_drop_up arrow_drop_down
Phoenix WebsitePhoenix Website