arrow_drop_up arrow_drop_down
8 september 2015 
in Blog

Zes tips van de leerlingen voor orde in de klas

Help! Onze meester is te aardig!

Zes eerlijke tips, recht uit het hart van de groep 6-7; Om een leuke en gezellige klas te hebben, moet de meester durven om ook onaardig te zijn!

Orde houden in de klas ..

Ben jij wel eens onaardig in de klas? Veel leerkrachten zijn van mening dat het niet bevorderlijk is voor hun relatie met de leerlingen en helemaal niet voor orde en sfeer in de klas.

In het teamoverleg, deze week in Utrecht, gaven 85% van de leerkrachten toe, dat hun regels thuis voor hun eigen kinderen anders zijn dan op school. Inclusief de handhaving van de afgesproken maatregelen.

Hoe komt het dat onze persoonlijke waarden voor onze leerlingen niet gelden? Geldt dat ook voor jou?

Orde in de klas houden door Mr. Kanamori

Een uitzonderlijke meester wie echt staat voor zijn waarden is Mr. Toshiro Kanamori. Je kent hem misschien wel. Een passionele Japanse leerkracht. Op youtube kun je een documentaire zien die over zijn klas en zijn aanpak. Als je het nog niet gezien hebt, echt kijken! Het is absoluut de moeite waard. Ik vind de documentaire zeer inspirerend. Ik besloot het ook samen met de leerlingen te bekijken..

Geen orde in de klas van Meester Wim?

Ik heb de film meegenomen naar de klas van meester Wim. Hij geeft les in groep 6-7. Een ‘probleem groep’ zoals directeur zijn klas noemt. Er is geen orde mogelijk in mijn klas, we proberen het beste van te maken, zegt meester Wim. Hij houdt van zijn leerlingen. Mijn leerlingen zijn innerlijk onrustig, iedere geluidje of onverwachte beweging kan de klas al op zijn kop zetten, geef hij toe. Misschien komt het door de spanningen die ze vanuit de straat, naar de klas meenemen.

Beoordelen van Japanse orde

Kanamori _ karakter educatie

Ik vertel de leerlingen dat we vandaag samen een filmpje gaan kijken, ze hebben er zin in. Ik ben benieuwd naar jullie mening, zeg ik. De film is van de klas van de meester Kanamori. Hij wordt gezien als een van de beste leerkrachten van de wereld. Ik vraag jullie om goed te kijken om later tips te kunnen geven aan jullie eigen meester voor meer orde en gezelligheid in de klas. De leerlingen zijn gecharmeerd dat zij hun mening mogen geven over orde in de klas! Ze vinden Meester Wim aardig en willen best helpen. Ze zijn nieuwsgierig naar de film.

Als we film gaan opstarten, vragen we meester Wim om in lerarenkamer te gaan zitten voor na te kijken. Hij wil graag eerlijke mening en tips van de klas, dus hij is er mee eens. We hebben twee fragmenten bekeken:
• 1e deel over hoe een pestprobleem in de klas ontstaat en hoe meester het oplost.
• 2e deel over gezamenlijk project die bijna in de soep loopt..

 

Tips van de leerlingen voor orde in de klas

Samen hebben de film uitgebreid besproken. We hebben gefilosofeerd over de onderwerpen uit de film en de overeenkomsten met hun eigen klas. We hebben ook de karakter van een paar leerlingen in de film, hun gedrag en de karaktereigenschappen van de meester Kanamori onder de loep genomen. Daarna hebben de leerlingen hun tips geformuleerd voor meester Wim. Ik mocht de namen niet erbij zetten, maar ik mag de tips wel delen.

Check de tips voor orde handhaven in de klas. Misschien zitten er herkenbare valkuilen ook voor jou erbij. De tips komen uit het hart, eerlijk en oprecht. Neem ze ter harte en pas je houding, waar nodig, aan voor een leuke en gezellige klas!

Als meester Wim wil dat onze klas leuk en gezellig wordt, moet hij deze dingen veranderen in de klas. Als we meer orde en rust kunnen hebben in de klas kunnen we veel beter leren.

 

1. Onze meester is altijd aardig! Hij wordt nooit echt boos. Ik heb het gevoel dat alles van hem gewoon mag, zelfs als hij zegt dat het niet zo is! Meester moet meer zijn emoties laten zien!

2. Hij spreek dingen af maar komt nooit echt op terug! Hij herhaalt het steeds wel. Maar als Jasper weer stom doet, kijk meester hem alleen teleurgesteld aan. Ik vindt dat meester echt alles moet neerleggen en Jasper duidelijk laten weten dat hij het niet oké vindt! Eigenlijk moet Meester Wim gewoon niet accepteren dat wij ons niet aan de regels houden!

3. Die Japanse meester sloeg heel hard op tafel!! Ik schrok wel. Maar dan wist iedereen dat hij het echt meende! Hij liet zien dat hij het heel belangrijk vond. Hij hield ook vol! Daarom gaf het meisje toe dat zij het gedaan had. Ik weet eigenlijk niet wat onze meester echt belangrijk vindt! Ik denk dat het ook belangrijk is voor de orde in de klas, toch?

4. Al was hij super boos, maar leerlingen wisten dat ze hem kunnen vertrouwen. Dat hij toch van de kinderen houdt, al hebben ze domme fouten gemaakt. Ik weet niet of wij onze meester ook zo kunnen vertrouwen. Ik denk dat onze meester alles moet doorvertelt aan de Meester Bas (directeur). Hier zijn de scholen anders dan Japan..

5. Onze meester is echt onze maatje, hij is heel aardig. Hij is ook heel cool en kent een paar van onze woordjes. Maar misschien moet hij net als die Japanse meneer worden. Jaa, meester moet onze baas worden! Iedereen luistert naar een baas. Net als Merle, zij is nu eigenlijk ook een soort baas in onze klas.

6. Onze meester is gewoon te aardig. Als Amir weer eens de clown uithangt, lacht de meester ook! Amir is leuke jongen en ook heel grappig. Maar de meester moet gewoon durven onaardig te zijn! Ook tegen Amir als hij de orde in de klas verstoord!

 

 Wees nooit een vriend van je leerlingen!

De valkuil van leerling-leerkracht relatie is een vriendschappelijke relatie. Wat veel problemen met zich mee neemt, als:

  • Je verliest je invloed als leerkracht, omdat je als gelijke wordt gezien
  • Hoe informele je je opstelt, hoe minder naar je geluisterdwordt
  • Als je als vriend wordt gezien, wordt je ook als vriend uitgedaagd
  • Jouw regels verliezen hun waarde in een gelijke relatie
  • Bovendien als je boos wordt of iemand een straf geeft, wordt hetheel persoonlijk opgevat
  • Met verdedigen van je regels met maatregelen, riskeer je dan ook een grote mond of een driftbui in je klas
  • Vervolgens omdat ze de neiging hebben om drastisch daarop te reageren, ga je de maatregelen steeds vaker ontwijken.
  • Voordat je het weet is, is orde in je klas ver te zoeken, wat ten koste gaat van jou en jouw leerlingen!

Een belangrijk sleutel in orde houden in de klas is een goed relatie met je leerlingen. Een relatie waarin leerkracht liefdevol, oprecht en consequent is. Een mentor en een rolmodel die aardig en ook streng optreedt.

 

Orde houden in de klas met klassenregels

Ik merk dat klassenregels ook een basis vormen voor de orde in de klas. Hoe zijn jouw klassenregels opgesteld eigenlijk?

Ik heb 3 tips voor simpele klassenregels die echt werken. Het is al meer dan 3000keer bekeken, ik weet zeker dat jij daar ook inspiratie uit kan halen.

Over de schrijver

Ik ben opgegroeid in chaos met grote C. Daarom ben ik keer op keer getuige geweest van drastische. soms pijnlijk en altijd onbegrijpelijke keuzes die mensen kunnen maken! Zo werd “Waarom gedragen we ons zoals we ons gedragen?” mijn levensvraag. Nu 30 jaar later, na talloze studies, trainingen, boeken, toepassen en uitproberen, kan ik het omvatten! Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld… dit kun jij ook!

Reactie plaatsen

Wacht! als je niet uitkijkt, blijf je maar lezen.. Kom nu in Actie!

Phoenix WebsitePhoenix Website