De sfeer in de klas en emoties
De sfeer in de klas wordt grotendeels gecreëerd door de emotie van onze leerlingen. Of beter gezegd de manier waarop zij met hun emoties als opwinding, irritaties, blijheid, boosheid, angst en verdriet omgaan! Dat zie je ook direct in hun ongeduldige, drukke, ongehoorzame, luidruchtige en onverschillige houding terug. Een broedplaats voor onaangename sfeer in de klas.
Houding in de klas zorgt voor betere sfeer in de klas
Om de sfeer in de klas te beschermen tegen ongewenst gedrag en onplezierige sfeer, is het essentieel dat leerlingen vaardigheden leren in het zelfregulering van hun emoties. Een evenwichtige balans in hun hun mentale en emotionele systemen leidt niet alleen tot positief gedrag en beter sfeer in de klas, het verbetert ook hun leerproces.
EQ vs. IQ
Lange tijd is gedacht dat IQ (Intelligentie, cognitief vermogen) een belangrijke voorspeller was voor goed kunnen leren en succes te hebben in het leven. Maar je hoeft niet alle recente onderzoeken te bestuderen om te bevestigen dat mensen die goed met hun eigen emoties én die van anderen kunnen omgaan, méér kans hebben om te slagen in het leven. Andersom geldt dat ook, minder goed ontwikkelde emotiemanagement is een belangrijke oorzaak van verschillende maatschappelijke en persoonlijke problemen zoals depressie, alcoholmisbruik, eetstoornis en problematisch gedrag.
Betere sfeer en het optimaal functioneren
Emotionele zelfregulering ondersteunt het leerproces, het optimaal functioneren en betere sfeer in de klas. Het verhoogt de veerkracht. Het is dus ook bevorderend voor het welzijn, gezondheid en prestatieverbetering. Het draagt ook bij aan het welzijn van de leerkracht! Het is eindelijk een onmisbare factor in het onderwijs.
3 tips voor betere sfeer in de klas
Zelfs als je nog niet getraind bent in emotionele zelfregulering technieken, kun je je leerlingen helpen met het verhogen van hun veerkracht. Je kunt je leerlingen positieve emotionele ervaringen bieden om ze daarin te verstreken. Ze worden dan flexibeler en creatiever en kunnen beter omgaan met problemen. De sfeer in de klas wordt beter en samenwerking groeit in de klas.
1. Maak een krachtige ritueel voor jezelf en je leerlingen
- Wees bewust van je eigen emoties en houding. Neem even tijd voor jezelf en maak een krachtige ochtend ritueel van. Hoe ben jij vandaag opgestaan? Heb je de dag vrolijk gestat en voel je happy? of maak je ergens zorgen om en voel je je vandaag bezorgd of verdrietig?
- Deel je emotie met je leerlingen en beschrijf hoe het jouw gedrag zou kunnen beïnvloeden. Dat is de eerste stap van bewustwording de klas. Zo kunnen leerlingen per dag zien, horen en voelen hoe het verband tussen emoties en gedrag tot stand komt. Dit is een simpele maar zee krachtige tool voor de stapsgewijze verbetering van de sfeer in je klas.
- Je kunt het ook uitbreiden op de dagen waar ruimte voor is. Vraag je leerlingen of zij ook wel eens deze emotie hebben gehad. Vraag of ze willen nadenken en beschrijven hoe die emotie, hun gedrag toen heeft beïnvloed?!
- Jullie kunnen dan ook samen de tips delen met elkaar over de manier waarop ieder met zijn of haar emotie omgaat. Ieder individu ontwikkelt technieken voor onszelf om positieve emoties te verlengen en hoe we negatieve emoties kunnen omzetten.
- Als je op de Facebook zit, kom je waarschijnlijk regelmatig films of foto’s tegen waarin een bepaalde emotie of gedrag wordt uitgebeeld. Neem het bericht mee naar je klas om te bespreken.
2. Betere sfeer in de klas door positieve woordenschat
Vergoot je positieve woordenschat en kies bewuste woorden om in de klas te gebruiken.
Het zijn maar uit 26 letters van het alfabet, maar woorden ze zijn ongelofelijk krachtig. Zij hebben de macht om onze emoties te veranderen, ons aan het huilen brengen of ons laten lachen. Woorden kunnen inspireren, motiveren en helpen om de problemen en uitdagingen in ons leven te overwinnen. Zo hebben ze een grote invloed op onze toekomst. Zij hebben de kracht om te veranderen en te transformeren.
Kun je ze ook inzetten om de sfeer in je klas te transformeren?
- Maak een lijst van de emoties en houdingen die voor een beter sfeer in jouw klas kunnen zorgen. Denk aan rustig, verantwoordelijk, plezier, geduldig, vriendelijk, kalm en happy.
- Maak daar een keuze van 5 woorden die je vanaf morgen met regelmatig in de klas gaat benoemen. Deze bewuste keuze helpt je ook om de ‘gouden momenten’ in je klas op te merken. Momenten die waard zijn om geprezen te worden. Gouden Momenten zijn die fractie van seconden die je ziet dat een leerling geduldig wacht, respectvol reageert, zorgzaam optreedt of eerlijk en oprecht is. Benoem en prijs het gedrag die je ziet!
- Gebruik de woorden in je complimenten zowel mondeling als schriftelijk. Je kunt ook “Woord voor de dag” maken om het samen met de klas te bespreken.
- De beloning krijg je als je deze woorden terug ziet komen in het gedrag en de woordenschat van je leerlingen! Dan is het ook misschien de tijd om 5 nieuwe woorden te kiezen.
3. Maak een beter sfeer aan de klassen muur!
Bedek de muren van de klas met positieve beelden en teksten. Uit onderzoek is gebleken dat het een positieve invloed heeft op je onbewuste emotiesysteem.
- Kijk rond in je klas. Wat hangt er? Waar haal jij positieve energie uit?
- Kies posters met motiverende foto’s
- Maak van jouw 5 positieve woorden, een poster met foto’s.
- Maak een ONZE KLAS poster met namen van de leerlingen en hun sterkste eigenschap
- Maak een creatieve opdracht van.
- Laat kinderen een lijst zien van positieve eigenschappen en laat ze het zelf hun naam en eigenschap knutselen. Zie Pintrest voor creatieve ideeën.
- Maak een boek van HELDEN.
- Moedigen je leerlingen aan om iets goeds te doen voor een ander.
- Verzamel hun positieve ervaring in de boek van Helden.
- Maak een DANKBAARHEID poster
- Verzamel een groeiende lijst waar jullie in de klas dankbaar voor zijn.
- Aansluitend kun je vragen of ze een brief willen schrijven om iemand te bedanken dat ie er is. Het kan voor vader, moeder, oma of buurvrouw zijn.
- Maak een HAPPY ALFABET.
- Maak een poster met A tot Z met positieve woorden en emoties waar iedereen happy van wordt.
- Bijvoorbeeld: A van Aardig, B van Blij, C van Creatief, D van Dankbaar, enzovoort.
Meer tips over sfeer in de klas
Ik geloof dat klassenregels graote invloed hebben op de sfeer in je klas. Hoe zijn jouw klassenregels opgesteld eigenlijk? Ik heb 3 tips voor simpele klassenregels die echt werken. Het is al meer dan 3000keer bekeken, ik weet zeker dat jij daar ook inspiratie uit kan halen.
Verder is het leuk om Zes tips van de leerlingen zelf voor orde in de klas te lezen.