Als je een kind in je klas hebt met faalangst dan herken je het direct. Ze zijn zo bezig met de manier waarop hun presteren beoordeeld zou kunnen worden, dat de prestatie zelf geen kans van slagen meer krijgt. Ik kom laatste tijd veel meer variaties op faalangst tegen dan die duidelijk herkenbare types. Veel kinderen lijden aan faalangst en ontwikkelen een complexe manier van denken en beoordelen, zonder dat we het zien of kunnen aanwijzen. Welk kind zal zijn vinger nog opsteken als hij wordt uitgelachen bij een minder goed antwoord?
Vruchtbare omgeving voor faalangst
Het is onmogelijk om te leren fietsen zonder te vallen. Het is niet te plannen en niet te sturen op basis van de algemene criteria. Maar in je klas met ingeroosterde thema’s, leerdoelen, prioriteiten en de planning geven we de kinderen wel deze boodschap mee: leren is gewoon te plannen. Zou dit één van de aanstichters kunnen zijn van het groeiende aantal kinderen met faalangst?
Fouten maken is nuttig
Er zijn natuurlijk altijd kinderen die dingen in een keer leren maar voor de meeste mensen gaat het leren gepaard met het principe van vallen en opstaan. Ofwel proces-leren waarin het maken van fouten een essentieel deel van het leer proces is.
Vreemd genoeg kan dit in de praktijk in strijd zijn met de huidige onderwijs doelstellingen.
Met Karakter educatie leer je hoe je een leeromgeving kunt creëren waarin het maken van fouten vanzelfsprekend en zelfs nuttig is. Je kunt kinderen dan leren dat iedereen twee soorten fouten maakt, hoe je van de een je helpt en hoe de andere zelf weer een les is. Het is absoluut bevorderlijke voor de kinderen met faalangst. Maar ook een fundamentele levensles voor iedereen. Je leert hoe je de kinderen op een pragmatische wijze kunt leren omgaan met hun eigen fouten maar ook leren omgaan met de fouten van een ander.
In praktijkgerichte studiedag basisonderwijs leer je op een herkenbare en eenvoudige manier, karakter educatie toe te passen in jouw klas als de basis voor goede sfeer en grip op de groep. De training is op maat en speciaal ontwikkeld voor de leerkrachten van nu. Je zal verrast worden door de eenvoud en diepgang van deze mindset en aanpak.