Technologie mythes en leerkracht
04 juni 2016 
in Blog
1 min. leestijd

Technologie mythes en leerkracht

Mythes over wat een leerkracht MOET doen in de klas!

Dagelijks wordt jouw lijst groter en langer. Ik heb het natuurlijk over over jouw lijst met taken, rollen en verantwoordelijkheden. Aan nieuwe bevindingen over wat er ontbreekt of mis is met het onderwijs, hebben we geen tekort. Daaruit ontstaan ook de vele meningen over wat JIJ moet doen om die problemen op te lossen.

Jouw beeld van jouw eigen rol wordt, vaak ongemerkt, sterk beïnvloed door meningen en overtuigingen.

Wist je dat er tussen jouw ‘set van overtuigingen’ over onderwijs ook mythes, gekleurde meningen en eenzijdige beweringen zijn ingeslopen?

Deze mythes zijn de bron van jouw vermoeidheid en stress. Ze zorgen voor een onderbuikgevoel met spanning en ontevredenheid. Diep van binnen zijn deze mythes zelfs in strijd met jouw persoonlijke waarden. Ze weerhouden jou van je kracht en authenticiteit.

Veeg de uitputtende onderwijs mythes uit je hoofd. Voel de bevrijding! Het haalt heel wat druk van je schouders. Het opent de ruimte om opnieuw keuzes te kunnen maken over wat je anders gaat doen. Je gaat vooral minder doen met veel meer resultaat.

Zelf bewust kiezen wat het beste bij jouw past en bij jouw werk brengt weer plezier terug in je werk.

Over deze mythes heb ik uren gepraat, gediscussieerd, gefilosofeerd en gereflecteerd met collega leerkrachten, schooldirecteuren en ouders. En over de vele vragen die deze mythes met zich meebrengen. Ik wil die vragen ook met jou delen.

Ik heb in totaal 3 Mythes voor je uitgewerkt.

Mythe #1: Technologie vervangt jouw rol

  • Hebben we nu het beste medium uitgevonden?
  • Kunnen kinderen zelf digitaal leren?
  • Kunnen digitale middelen een docent vervangen?
  • Mythe ‘technologie vervangt onderwijzer’ ontkracht

Mythe #2: Talentontwikkeling is jouw taak!

  • Kun jij een talent herkennen?
  • Is een kind geboren met een talent?
  • Is hebben van talent garantie voor succes?
  • Mythe ‘Talent & Onderwijzer’ ontkracht

Mythe #3: Je moet 21e eeuwse vaardigheden onderwijzen!

  • Een missie met 11 nieuwe eigenschappen?
  • 21e-eeuwse vaardigheden jouw dringende taak?
  • De misdadiger van de toekomst!?
  • Mythe ‘21–eeuw & Onderwijs” ontkracht

Intresse in het e-bookje? Laat het me weten..

Over de schrijver

Ik ben opgegroeid in chaos met grote C. Daarom ben ik keer op keer getuige geweest van drastische. soms pijnlijk en altijd onbegrijpelijke keuzes die mensen kunnen maken! Zo werd “Waarom gedragen we ons zoals we ons gedragen?” mijn levensvraag. Nu 30 jaar later, na talloze studies, trainingen, boeken, toepassen en uitproberen, kan ik het omvatten! Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld… dit kun jij ook!

Reactie plaatsen

Wil je 10x tijdwinst met kant en klare voorbeelden, tips en werkvormen?