Misschien beseffen we het nog niet maar dit is een zeer bijzondere jaar eigenlijk! Wie weet, wellicht is dit jaar het eerste jaar van een nieuwe tijdperk in het onderwijsland! Want er is een enorme toegift gecreëerd die je zo kan inzetten ter bevordering van de sfeer en het leerproces in je klas.
Dit jaar is #3 misser in de klas: Gewoon starten met het schooljaar zonder oog te hebben voor afgelopen coronajaar! En de ingrijpende gevolgen die misschien nog een straatje kunnen krijgen in dit schooljaar.
We hebben automatische de neiging om het ongekende en bewogen schooljaar vol veranderingen, uitdagingen en onzekerheden, liefs zsm vergeten en vol hoop focussen op het nieuwe jaar. Het jaar die zelfs wordt gestempeld als een verloren jaar! Een jaar die ondanks de tomeloze inzet toch wordt beoordeeld aan de hand van de leerachterstand cijfers.
Maar juist omdat de pandemie bijna alle structuren en lesplannen verstoorde, zijn er in veel klassen enorme bloei geweest aan creativiteit, veerkracht, vernieuwing en persoonlijke groei! We hebben samen met onze leerlingen ook ontzettend veel geleerd!
Laten we deze geleerde lessen vastleggen, zichtbaar maken en erop bouwen. Want de geleerde lessen in geduld, luisteren, flexibiliteit, zelfstandigheid zijn ook dit jaar enorm waardevol! Juist omdat we te maken hebben met leerachterstanden. Om goed en snel te kunnen leren hebben de leerlingen deze eigenschappen hard nodig.
Heel veel belangrijk dingen, zijn onmeetbaar, en heel veel dingen die we meten, zijn onbelangrijk!
Wat zijn jouw geleerde lessen?
Ik vroeg het in mijn groep aan de leerkrachten. Hierbij een paar reacties:
- Ik heb nu meer vertrouwen dat leerlingen zelfstandig kunnen werken en leren.
- Mijn luistervaardigheid is enorm aangescherpt! Ik zie, ik voel en ik luister. Eigenlijk ik praat nu ook veel minder!
- Ik heb aan de lijve ervaren hoe ik de sfeer beïnvloed met mijn eigen houding! Ze nemen mijn onrust en ongeduld direct over. Ook andersom! Ik ben nu ook beter in staat om rust en overzicht te brengen.
- Ik heb mijzelf toestemming gegeven om controle los te laten. Ik ben nu veel flexibeler, kan beter overzicht houden, overschakelen of onderdelen skippen. Ik heb nu meer plezier en toch bereik ik einde van de week veel meer!
- Aandacht voor emoties en het delen met elkaar is nu vanzelfsprekende onderdeel van mijn dagelijks handeling. De voordelen van mijn mindshift is heel duidelijk in betrokkenheid en samenwerking van leerlingen met mij en met elkaar.
Ik weet zeker dat jij ook eea aan deze lijst kunt toevoegen.
Dus ik zou zeggen hoezo een verloren jaar, we hebben achteraf eigenlijk veel van opgestoken! ook onze leerlingen! Hieronder wat tips hoe je het zichtbaar maakt om te versterken!
Heb je leerlingen die eea nog moeten inhalen van vorige jaar? Vergeet de leerachterstand! Investeer in leerversnelling!
Wat zou de geleerde lessen zijn van onze leerlingen?
Ik weet zeker dat je verbaast zou zijn wat kinderen hierop beantwoorden. Ik heb samen met mijn schoonzus een project gestart over kids & Corona wereldwijd. Het is ongelofelijk om te zien wat kinderen mee krijgen van wat wij zeggen en doen! Veel scholen deden mee en wij vielen van onze stoel met de prachtige inzending vanuit meer dan 20 landen. Neem een kijkje en laat je inspireren!
Welke eigenschappen hebben we samen geleerd?
Hierbij een paar tips over hoe je jouw leerlingen kan begeleiden om hun geleerde eigenschappen te ontdekken en versterken. Laten we deze kans aangrijpen om samen te groeien. Neem de tijd in deze maand (september) om het geleerde lessen samen te overdenken, zichtbaar te maken en verdiepen.
Reflecteer samen op het afgelopen gekke schooljaar:
1) Lach samen hartelijk op wat er fout ging, stom was, maar ook wat goed ging, wat leuk was, etc
2) Wat was er nieuw? Wat was heel anders? Wat werd gemist? Hoe gingen jullie daarmee om?
3) Vraag dan wat jullie samen hebben geleerd van dit allemaal?
4) Maak de geleerde lessen zichtbaar!
Ongetwijfeld komen er eigenschappen als flexibiliteit, danknaarheid, verantwoordelijkheid, geduld, zelfstandigheid of vertrouwen naar boven. Er zijn verschillende manieren om de geleerde lessen zichtbaar te maken om ze te verdiepen.
- Je kunt leerlingen vragen om het te verwoorden in een opstel of een gedicht, misschien in een elfje of haiku.
- Je kunt ook vragen om 2 de geleerde lessen kiezen die jullie absoluut niet meer moeten vergeten en het weergeven in een tekening. Het is ook nog steeds mogelijk om de tekening te delen met het project kids & Corona. De tekeningen worden voor onderzoek doeleinde gebruikt, en zijn bedoeld voor een tentoonsteling in de toekomst.
𝐃𝐢𝐭 i𝐬 𝐧𝐫 #3 𝐯𝐚𝐧 10 veel voorkomende dingen die we vergeten 𝐢𝐧 𝐬𝐞𝐩𝐭𝐞𝐦𝐛𝐞𝐫?
𝐁𝐞𝐧 𝐣𝐞 𝐛𝐞𝐧𝐢𝐞𝐮𝐰𝐝 𝐧𝐚𝐚𝐫 𝐝𝐞 #𝟒 𝐭𝐨𝐭 𝐞𝐧 𝐦𝐞𝐭 #𝟏𝟎? 𝐒𝐜𝐡𝐫𝐢𝐣𝐟 𝐣𝐞 𝐡𝐢𝐞𝐫 𝐢𝐧 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐝𝐞 𝐠𝐫𝐚𝐭𝐢𝐬 𝐰𝐞𝐛𝐢𝐧𝐚𝐫!