“Ik heb allemaal baasjes in je klas!” Ik hoor dat heel vaak op school als het om sfeer in de klas gaat. Vaak is de toon negatief, je voelt de vermoeidheid en je ziet de chaos in de klas voor je! Ik voel het ook, rust en orde handhaven in zo’n drukke klas is echt niet makkelijk.
Maar wat is eigenlijk de definitie van een baasje?
Een kind die vol zelfvertrouwen de regels voor anderen bepaalt? Een kind die graag wil gehoord worden? Een zelfverzekerd kind die gaat voor wat hij wil en onderweg de andere vergeet of kwetst? Een moedige kind die durft te zeggen dat hij niet eens is met zoals het gaat.
Van baasjes naar leiders
Tegelijk willen we dat kinderen zelfvertrouwen hebben, durven vragen te stellen, zich verantwoordelijk gedragen en een leider zijn in hun eigen leerproces.
Linda, juf van groep 7, schreef mij deze week:
“Twee weken geleden had ik er ineens genoeg aan! Al was ik nog niet overtuigd dat leiders dan rust zullen brengen, maar ik had geen andere alternatief! Ik zette het filmpje op, pakte mijn gitaar en we gingen onze versie ervan maken. Tussendoor heb ik ook uitgelegd wat een “leider” is en hoe je het kan worden. Ik zag dat het raakte.. het gaf me zoveel hoop en energie! Volgende dag begon ik erop te bouwen. Het ging zo vanzelf…”
Het filmpje vindt je hieronder. Zo simple is het ook eigenlijk. Als je de baasjes helpt om hun sterke eigenschappen in te zetten om leiderschap te ontwikkelden, zul je snel het verschil merken in de sfeer in de klas.
Linda maakte een lijst van de eigenschappen die een leider nodig heeft. Ze bedacht dat de houding van een leider ook anders is. Een leider moet in staat zijn te communiceren met anderen, gemotiveerd zijn, een probleem oplosser, actief kunnen luisteren en een positieve beeld hebben van zichzelf en zijn omgeving.
Kan iedere kind een leider zijn?
Misschien denk je: kan iedereen een leider zijn?! Maar is leiderschap is natuurlijk niet alleen de baas zijn over de anderen. Leiderschap is het zoeken naar moed en zelfvertrouwen in jezelf, leren en kunnen verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag.
Bijvoorbeeld Lucas die accepteer dat Julia drie lagen bouwwerk afhaalde om opnieuw een stevige basis neer te zetten om samen gezellig verder te kunnen bouwen aan de hoogste toren in de klas.
>Leiderschap hangt niet af van je positie, het gaat erom dat je jezelf durft te laten leiden door iets of door iemand.
Sommige kinderen hebben het van nature meer in zich en andere minder. Maar in beide gevallen is leiderschap een onmisbare kwaliteit die geleerd kan worden. Het is een sterke tool om rust en orde in de klas te herstellen en je geeft tegelijk een zeer waardevolle bijdrage mee voor hun toekomst!
Leiderschap in de klas
Kijk het filmpje hieronder: “Leader in me”
Het is gemaakt door muziek docenten die geloven:
Where students become Musicians,
Musicians become Leaders
And leaders change The World!
Op hun school is de visie gebaseerd op “de 7 eigenschappen van effectief leiderschap” van Stephen Covey. De gedachtegoed The Leader in Me helpt de kinderen om 7 gezonde gewoonten aan te leren:
- ik kan kiezen (wees proactief)
- ik heb een doel (begin met het eind in gedachten)
- ik doe de belangrijke dingen eerst (doe belangrijke dingen eerst)
- ik heb een win-win houding (denk win-win)
- ik luister vooral met mijn hart om jou te begrijpen (eerst begrijpen, dan begrepen worden)
- ik werk samen om meer te bereiken (creeer synergie)
- ik zorg goed voor mijzelf, ik weet wat belangrijk voor mij is (houd de zaag scherp)
Het is een zeer inspirerende mindset die zorgt voor een stevige karaktervorming.
Welke van deze gewoonten kunnen bijdragen in jouw klas?
Het werken met gewoonten versnelt aanleren van gedragsregels. Je kunt uitproberen door een set gewoonten te kiezen die het beste bij jou passen. Want bij het leren van nieuwe gewoonten ben jij hun rolmodel. Zo kun je bij benomen van jouw eigen gedrag en keuzes eenvoudig de nieuwe gewoonten tot leven brengen in de klas. Deze focus help je ook enorm om in verschillende momenten laten zien hoe je met samenwerking meer bereikt dan in je eentje werken (6), of eerst begrijpen dan begerpen worden (5). Als leerlingen bij deze situaties leren steeds de koppling maken met de gewoonte die hebt benoemd, of op het bord hebt staat, dan zullen ze deze gezonde gewoonte veel sneller oppakken, dan in de vorm van losse omgangasvormen.
Er zijn ook Nederladse scholen die hiermee aan de slag zijn. Voor inspiratie kun je ook kijken op leraar24 voor een ebook voor het werken met “de 7 eigenschappen van effectief leiderschap” in het onderwijs.
Filmpje om ook in de klas samen te bekijken
Nog een andere leuke film op de noten van YMCA
Werk jij ook met baasjes in de klas?
Wil je weten wat Linda in de klas heeft gedaan?
Laat het hieronder weten..