Hoe kan ik mijn begeleiding verbeteren? 


Je coaching kwaliteiten verbeteren

Hoe hoger de nood in het onderwijs wordt, hoe harder je gaat werken om kinderen te kunnen onderwijzen en te begeleiden, iedere dag opnieuw. Maar hoe langer het voortduurt, hoe lager je persoonlijke prioriteit. Want je bent goed bezig, je houd je sterk en taai. Je wil niet klagen of vervelend overkomen, je wil ook niet laten zien dat je moe bent of zelfs pijn voelt.

Zuurstof coaching in onderwijs.


Zet het zuurstofmasker éérst zelf op, daarna zijn de kinderen aan de buurt. De veiligheidsvoorschrift in een vliegtuig zijn de essentie van teamcoaching in het onderwijs. Het dwingt bewondering af als iemand, ondanks alles en ten koste van zichzelf, inzet blijft tonen. Maar als jij benauwd snakt naar adem, hoe optimaal kun je dan jouw talent, creativiteit en je coaching kwaliteiten inzetten voor je leerlingen?

Als jij jezelf wegcijfert en je verantwoordelijkheid daarvoor niet neemt, welke les geef je de kinderen dan mee als rolmodel?


Coaching kwaliteiten voor de leerkracht

Versterk de coaching kwaliteit van jezelf samen met je team,met drie fundamentele pijlers:

  • Verhoog jouw daadkracht. Waarin zit jouw kracht? Hoe komt dat tot uiting op school? Hoe zorg je ervoor dat je gemotiveerd blijft? Hoe bescherm je jouw doelstellingen tegen de waan van de dag? Wat maakt jou daadkrachtig?
  • Bepaal jouw krachtveld. Waarop heb jij direct invloed in de klas? Wat is de omvang van je invloed? In welke mate heb je grip op het gedrag en de emoties? Waarin heb jij een positieve en blijvende verandering kunnen realiseren?
  • Versterk jouw veerkracht. Waar besteed jij het meeste energie aan? Zijn er op school issues die ten koste gaan van jouw rust? Heb je ook soms een (on)bevredigende gevoel na een drukke schooldag?

Grijp deze mogelijkheid aan en investeer in jezelf. Lees ook hoe het andere leerkrachten is gelukt om een mindshift te maken waardoor hun klas veel minder druk is en doelen makkelijker haalbaar. Ze voelen zich niet alleen rustiger maar houden aan het einde van de schooldag ook meer energie over.


Beste leerkracht, We hebben je hard nodig! Zorg alstublieft goed voor jezelf . 

Namens de generatie van morgen     .


De praktijkgerichte Studiedag voor op de basisschool is op maat en speciaal ontwikkeld voor de leerkrachten van nu. Je zal verrast worden door de eenvoud en diepgang van deze mindset en aanpak.


Stel je voor dat kinderen waarmee je werkt..

..gemotiveerd zijn, naar je luisteren, zelfvertrouwen hebben, zelfredzaam en geduldig zijn en consequenties van hun gedrag overzien!

..eigen gevoelens herkennen,

medelevend zijn en weten hoe ze met de boosheid, jaloezie of stress om kunnen gaan!

..ervan uit gaan dat ze altijd kunnen leren, niet opgeven bij een moeilijk werkje, leergierig zijn en fouten durven maken!

Wist je dat je al een rol speelt in karaktervorming?

Als je met kinderen werkt, dan heeft alles wat je zegt en doet invloed op de vorming van hun karakter. Dus de vraag is niet óf je een rol hebt in de karaktereducatie, maar hoe je deze vervuld!

Kinderen ontwikkelen een oprecht en leergierig karakter, niet door toeval of door omstandigheden. Kinderen vormen zich door observeren, imiteren en modelleren, door hetgeen volwassenen zeggen en doen. Wij vormen, soms nadrukkelijk en soms tussen de regels door, de basis voor hun karakter. Dat is de bron voor hun afwegingen, hun keuzes en hun gedrag.