Heb je geverifieerd of je goed gedrag aan het vormen bent?

Met de ambitie om het beste eruit te halen gaan we met de hele klas de regels vaststellen. Vaak roepen ze dezelfde regels op als vorige jaren van school of wat ze elders tot nu toe hebben mee gekregen. We hebben de neiging om die herhaling van dezelfde regels als bevestiging te zien van de goede regels.

Maar als je terug kijkt, welke van deze regels hebben afgelopen jaren echt bijgedragen? en welke regels wilden echt niet doordringen? Welke klassenregel was je in juni nog steeds aan het herhalen? Daar hebben we de nr 2 te pakken: Niet verifiëren of je goed gedrag aan het vormen bent!

#2 meest voorkomende misser in de klas is: Leerlingen manipuleren tot goed gedrag met klassenregels!

Met alle liefde verplichten we de leerlingen om iets te doen die wij van ze willen of omdat het zo hoort in de klas. Zonder dat ze uit eigen ingeving ervan overtuigd zijn dat ze dat willen doen!  De meeste regels gaan over hoe en wat je (niet) moet doen. Ze zijn passief en bieden vaak niet direct motivatie om ze te volgen.

Omdat de klassenregels hun intrinsieke motivatie niet aanspreekt, blijven ze jouw regels die zij moeten volgen. Daarom moet jij bovenop blijven, herhalen en hun gedrag ompraten naar de regels toe. Maar einde van de som heeft jouw extrinsieke motivatie goed gedrag in gang gezet, maar er is geen nieuwe gedrag aangeleerd. Nieuwe gedrag waar je steeds verder op kan bouwen.

Daarom is vandaag hét moment om je klassenregels na te checken:

  • Zijn je regels een doel op zich geworden in plaats van een middel?
  • Hoeveel waarde hechten jouw leerlingen aan de regels in de klas?
  • Zijn je klassenregels niet toereikend?

Gebruik deze 3 tips om je klassenregels zo te formulieren dat ze voor de leerlingen nastrevenswaardig zijn.

Je kunt mijn training bekijken met de tips om je klassenregels te beoordelen.  Ik nodig je uit om het te bekijken of nog een keer kijken. Besteed een half uurtje tijd aan jezelf en bespaar veel tijd en energie in de klas.

Stuur op karakter

Sta er bij stil dat wij  soms nadrukkelijk en soms tussen de regels door de basis vormen voor hun karakter. Dat is de bron voor hun afwegingen, hun keuzes en dus ook hun gedrag. Wij hebben daarom volop ruimte om daar een positieve invloed op uitoefenen, ongeacht de talenten, opvoeding en andere omstandigheden van onze leerlingen.

Stel je voor!  Wat was er NU anders geweest..
als jij als kind een leerkracht had die jouw inzicht gaf in jouw manier van handelen?

Als je met kinderen werkt, dan heeft alles wat je zegt en doet invloed op de vorming van hun karakter. Dus de vraag is niet óf je een rol hebt in hun karaktervorming, maar hoe!  Door de tips van de training in te zetten zal je snel een verschil merken. Je klas bloeit ervan op en binnen een paar weken zie je beter gedrag en een verhoogde inzetbaarheid.

Natuurlijk zijn er ook kinderen met een stevige gedragsstoornis. Maar de effectiviteit van karaktervorming is echt groot!  Ik ben keer op keer getuige geweest van hoe een leerkracht in staat is om binnen een paar weken al een verandering te bewerkstelligen. Op het moment dat je leerlingen leren hoe ze verantwoordelijke gedrag-keuzes kunnen maken, ontstaat er een collectieve orde, rust en veiligheid in de klas, die in staat is om die enkeling met gedragsstoornis te omarmen.

𝐃𝐢𝐭 𝐰𝐚𝐬 𝐧𝐫 #2 𝐯𝐚𝐧 10 veel voorkomende dingen die we vergeten 𝐢𝐧 𝐬𝐞𝐩𝐭𝐞𝐦𝐛𝐞𝐫. 
𝐁𝐞𝐧 𝐣𝐞 𝐛𝐞𝐧𝐢𝐞𝐮𝐰𝐝 𝐧𝐚𝐚𝐫 𝐝𝐞 #3 𝐭𝐨𝐭 𝐞𝐧 𝐦𝐞𝐭 #𝟏𝟎?  𝐒𝐜𝐡𝐫𝐢𝐣𝐟 𝐣𝐞 𝐡𝐢𝐞𝐫 𝐢𝐧 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐝𝐞 𝐠𝐫𝐚𝐭𝐢𝐬 𝐰𝐞𝐛𝐢𝐧𝐚𝐫!