Hoeveel waarde hechten je leerlingen aan de regels in de klas?
Vorige week gaven de leerkrachten tijdens de training aan:
- Dat ze nu al moe worden van oneindige herhaling van de regels in de klas..
- Dat de regels een doel op zich zijn geworden in plaats van een middel..
- Dat de regels in de klas meer energie kosten dan het eigenlijk oplevert..
Meester Hans zei ook dat zijn leerlingen ook moe en immuun zijn geworden voor de klassenregels. Regels in de klas zijn eigenlijk bijna iedere jaar hetzelfde. Bovendien mijn klassenregels dragen niet bij aan de rust in de klas.
Hoe zit het met jouw klassenregels?
Raak je ook vermoeid door je klassenregels?
Maar klassenregels tot leven brengen is gebaseerd op kennis, niet op inspanning. We moeten de klassenregels zo aantrekkelijk maken dat iedere leerling zich graag aan wilt houden. Dat het ook voor de leerkracht een krachtige en motiverende middel wordt.
Aantrekkelijke regels zijn die klassenregels dat letterlijk onweerstaanbaar geformuleerd zijn, de leerlingen een goed gevoel geven en nastrevenswaardig zijn. Het zijn klassenregels die de leerkracht niet oneindig hoeft te herhalen, ze worden levendige doelen in ontwikkeling. Kijk hier mee naar een kleine half uurtje uit de training.