Klassenregels opstellen in een drukke en gelukkige klas!

Vorige jaar in groep 5 trof ik een mooi ingerichte klas met een lieve juf en super enthousiaste en ontzettende drukke kinderen.

Omdat mijn aanwezigheid de nieuwsgierigheid prikkelde van de klas, kon ik eindelijk na 11 minuten – nadat de juf erom had gevraagd- beginnen.

Na ‘welkom terug op school’ en een korte introductie, ontstond er een leuke conversatie die de sfeer volledig veranderde! Hier een schets van ons dialoog. Aan het eind van deze artikel vindt je ook tips voor jouw klas.

Opstellen van de klassenregels

Waarom moet je eigenlijk naar school?    

Omdat het moet! We hebben toch geen keuze…       

Om te leren natuurlijk…

Waarom moet je leren dan?   

Voor later, zegt papa…

Om een goede baan te hebben…

Waarom wil je een goede baan?

Dan ben je belangrijk, juf! Iedereen luistert dan naar je…          

Dan krijg je heeel veel geld…

Waarom wil je veel geld?   

Om alle Playstations games te kunnen kopen…              

Ik wil een grote boerderij met veel dieren…

Waarom wil je dat allemaal hebben?

Zoo..Dan ben je pas gelukkig, juf! …

Dus we komen eigenlijk naar school om uiteindelijk gelukkig te worden?

Zullen we vandaag dan beginnen met oefenen hoe we gelukkig kunnen worden?

JAAAA!

Dan kunnen we misschien sneller gelukkig worden…

Hoe zullen we dan onze klas noemen?  

Gelukkige klas!!…

In zo’n klas voelt iedereen zich gelukkig, toch! Hoe zit een gelukkige klas eruit?      

De dag start met muziek! Een rustige muziek want we zijn best druk…                

Iedereen is lekker stil als we aan het werk zijn..

Niemand wordt buitengesloten..                                           

Het wordt niet gepest in de klas, want daar kun je ongelukkig van worden…   

Iedereen helpt elkaar, daar wordt je allebei gelukkig van! …

Klas is netjes, schoon en mooi…

Op maandag is er altijd iets lekkers, dan krijg je thuis al zin om weer naar school te komen…          

We luisteren ook naar de juf, want dan wordt zij ook gelukkig…

 

De juf van de klas stond op.

“Wat een geweldige ideeën hebben jullie! Zal ik ze op het bord opschrijven?

Jaa..

Juf zo worden we gelukkig en rustig tegelijk. Want ik krijg altijd hoofdpijn in de klas!

Ja,  ik ook!   

Ja, Ik  ook…

 

Kijkend naar het bord sloot de juf af:

“Wow! dit zijn echt heel leuke klassenregels voor onze gelukkige klas!”

Eigelnijk voel ik me op dit moment al intens gelukkig en rustig?   en jullie?

 

Een week later had ik een mail van de juf. De sfeer in de klas is nog steeds aangenaam en redelijk rustig. Ze is onder indruk van de vastberadenheid van de leerlingen om gelukkig te zijn in de klas. Ze heeft op Pinterest heel veel leuke les ideeën gevonden over ‘geluk in de klas’ en al leuke activiteiten gedaan met de leerlingen.


Hoe zijn  jouw klassenregels?

Ik raad je van harte aan om het ook in jouw klas dit vraag ter discussie te stellen!

Creëer samen een gezamenlijke doel voor jullie dagelijkse aanwezigheid in de klas!

Begeleid je klas met steeds een nieuwe WAAROM vraag totdat ze zelf een motiverende antwoord hebben geformuleerd. Je zult direct een nieuwe positieve en energie voelen in je klas.

Koppel je klassenregels dan aan de gezamenlijk doel en maak je klassenregels nastrevenswaardig!

 

Meer inspiratie voor je klas?

Als  onderdeel van het nazomerpakket, kun je een half uurt training volgen met daarin 3 eenvoudige tips voor simpele klassenregels die werken. Er hoort ook een ebook bij met veel voorbeelden van klassenregels en tips hoe je het beste kunt benutten. 

Begin jij ook met WAAROM vraag in de klas?  Deel met ons hoe het bij jou in gegeaan..